PKP Intercity przywraca połączenia do 14 miast po 40 latach przerwy!
W polskim systemie kolejowym nadchodzi rewolucja, która może zmienić sposób, w jaki podróżujemy po kraju. PKP Intercity ogłosiło plany nawiązania nowych połączeń dalekobieżnych, które obejmą aż 14 miejscowości, dotychczas pomijanych przez tę kategorię transportu. Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, podkreśla, że to inicjatywa, która przywróci komunikację kolejową w regionach od lat wykluczonych z sieci dalekobieżnej.
Strategiczne posunięcia PKP Intercity
Nowa strategia PKP Intercity zakłada zbliżenie się do lokalnych społeczności. Minister Klimczak zaznacza, że prawie pół miliona obywateli będzie mieć szansę na korzystanie z połączeń dalekobieżnych z własnych miejscowości. W sumie dostępność do tych przewozów ma się poprawić dla 3,5 miliona Polaków. Tak szeroko zakrojone zmiany mają na celu nie tylko zwiększenie dostępności, ale także przyczynienie się do rozwoju gospodarki lokalnej.
Powrót na mapę kolejową
Grudzień tego roku przyniesie początek realizacji ambitnych planów. Dzięki nowym trasom, pociągi dalekobieżne ponownie pojawią się w miejscowościach takich jak Czaplinek i Złocieniec – po ponad czterech dekadach przerwy. Do innych miast, jak Łomża i Chorzele, powrócą po 30 latach, a do Człuchowa i Czarnego – po 20 latach nieobecności. To znaczący krok w stronę rewitalizacji komunikacji kolejowej w Polsce.
Rozszerzanie oferty przewozowej
Oferta PKP Intercity zostanie również rozwinięta w miejscowościach, gdzie obecnie istnieje tylko jedno połączenie dalekobieżne, takich jak Świdnica czy Chojnice. Dodatkowo wzrośnie liczba połączeń na liniach niezelektryfikowanych, w tym do takich miejsc jak Jasło czy Gorzów Wielkopolski. Te działania mają na celu zapewnienie lepszej dostępności transportu kolejowego dla mieszkańców tych regionów.
Nowoczesne zaplecze taborowe
Aby sprostać zwiększonym potrzebom, PKP Intercity planuje wprowadzenie nowoczesnych składów. Na nowych trasach pojawi się 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 22 składy spalinowe. Taki krok ma nie tylko poprawić jakość usług, ale także zredukować emisję szkodliwych substancji, wpisując się w ekologiczne trendy współczesnego transportu.
- Warszawa – Łomża (przez Wyszków, Ostrołękę);
- Białystok – Gdynia (przez Olsztyn, Szczytno);
- Kraków – Gdynia (przez Katowice, Łódź);
- Warszawa – Białystok (przez Siemiatycze, Hajnówkę);
- Kraków – Hrubieszów (przez Mielec, Zamość);
- Warszawa – Hrubieszów (przez Radzyń Podlaski, Zamość);
- Gdynia – Kostrzyn (przez Chojnice, Gorzów Wielkopolski);
- Poznań – Kostrzyn (przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
- Kraków – Zagórz (przez Gorlice, Sanok);
- Kraków – Jelenia Góra (przez Nysę, Świdnicę);
- Warszawa – Gdynia (przez Sierpc, Grudziądz);
- Gdynia – Szczecin (przez Chojnice, Szczecinek).
Te zmiany mają nie tylko ułatwić podróże dla mieszkańców mniej dostępnych regionów, ale także przyczynić się do zrównoważonego rozwoju transportu w Polsce. PKP Intercity pokazuje, że kolej może być nowoczesnym i ekologicznym środkiem transportu, który odpowiada na potrzeby współczesnych podróżnych.
